Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

AYRTON SENNA - Ο ΘΡΥΛΟΣ



Ήταν 1 Μαΐου 1994 όταν συνέβη το θανατηφόρο δυστύχημα που κόστισε τη ζωή του καλύτερου πιλότου F1 όλων των εποχών. Ο Άιρτον Σένα εδώ και 23 χρόνια δεν είναι ανάμεσά μας και το Κοντά Στα Σπορ θυμάται

Το 1994 ειχε  άφησει  τη ΜακΛάρεν για τη Γουίλιαμς (Williams /Renault), με σκοπό να ξαναπάρει τα πρωτεία στη Φόρμουλα 1. Την Πρωτομαγιά του 1994, κατά τη διάρκεια του Γκραν Πρι του Αγίου Μαρίνου στην πίστα της Ίμολα, το μονοθέσιό του, που παρουσίαζε προβλήματα όλο τον χρόνο, βγήκε εκτός πίστας στη στροφή Ταμπουρέλο και προσέκρουσε σε μία τσιμεντένια μπαριέρα. Ο Σένα τραυματίστηκε σοβαρά και εξέπνευσε λίγες ώρες αργότερα σε νοσοκομείο της Μπολόνια, όπου είχε μεταφερθεί.




Το δυστύχημα προκλήθηκε από το σπάσιμο της κολώνας του τιμονιού, σύμφωνα με την αυτοψία. Για τον θάνατο του Σένα κατηγορήθηκαν έξι μηχανικοί της Γουίλιαμς, αλλά αθωώθηκαν από δικαστήριο της Μπολόνια το 1997.
Ο θάνατος του Άιρτον Σένα, ήταν και η αφορμή για τεράστιες αλλαγές στο άθλημα και ειδικότερα στα θέματα ασφαλείας. Η πιο σημαντική από αυτές ήταν το σταμάτημα της ηλεκτρονικής υποβοήθησης των οδηγών, κάτι που προσπάθησαν τα τελευταία χρόνια να περάσουν οι ομάδες πιέζοντας τη FIA να το δεχθεί.
video....

Πριν από δυο χρόνια, στις 27 Απριλίου 2014, όταν έγιναν εκδηλώσεις για τα 20 χρόνια από τον θάνατο του Άιρτον Σένα ήρθαν στην επιφάνεια άγνωστες πτυχές από την αποφράδα Πρωτομαγιά του 1994. Σύμφωνα με ειδικούς του αθλήματος και ανθρώπους που έζησαν από κοντά όλα όσα έγιναν τότε στην Ίμολα, ο Σένα ήταν κάτω από τρομερή πίεση εκείνη την ημέρα.

Το τρομερό ατύχημα που είχε ο νεαρός - τότε - συμπατριώτης του Ρούμπεν Μπαρικέλο στα δοκιμαστικά της Παρασκευής ήταν ένας λόγος. Ο Σένα μάλιστα τον είχε επισκεφθεί στο νοσοκομείο. Έξτρα πίεση του έφερε και ο θάνατος του αυστριακούΡόλαντ Ράντζενμπεργκερ στα δοκιμαστικά του Σαββάτου! Για τον λόγο αυτό, μάλιστα, στο όχημα του Σένα μετά το ατύχημα βρέθηκε μια σημαία της Αυστρίας την οποία ο Βραζιλιάνος ήθελε να σηκώσει αν κέρδιζε, στη μνήμη του αδικοχαμένου νεαρού.
Παράλληλα, είχε αγχωθεί ιδιαίτερα γιατί ήταν 20 πόντους πίσω στο πρωτάθλημα. Πιεσμένος ήταν επίσης γιατί υπήρχαν υποψίες πως η Benetton B194 χρησιμοποιούσε παράνομο σύστημα ελέγχου του οχήματος. Εκτός όλων αυτών, είχε προσωπικά προβλήματα διότι η οικογένειά του δεν ενέκρινε την τότε σχέση του, Αντριάνε Γκαλιστέου. Ο Σένα είχε παντρευτεί στα 21 του τον Λίλιαν ντε Βασκονέλος Σόουζα, με την οποία χώρισε έναν χρόνο αργότερα. Όλη αυτή η πίεση, σύμφωνα με τους ειδικούς, είχε μεταφερθεί στον Σένα και εξαιτίας της δεν ανταποκρίθηκε την ώρα του ατυχήματος...
video...


Θρήνος για τον κορυφαίο
Στη Βραζιλία, με το άκουσμα του θανάτου του Σένα, κυρήχθηκε εθνικό πένθος. Η ιταλική αεροπορία προσφέρθηκε να μεταφέρει το φέρετρο του Σένα πίσω στη Βραζιλία, αλλά η οικογένεια ζήτησε να συμβεί αυτό με αεροπλάνο από την πατρίδα τους.
Η επιστροφή έγινε στις 5 Μαΐου 1994, με τον δήμαρχο του Σάο Πάουλο, Πάουλο Μαλούφ και εκπροσώπους της κυβέρνησης να υποδέχονται τη θλιβερή πομπή. Στρατιώτες μετέφεραν το φέρετρο με μια αυτοκινητοπομπή να το συνοδεύει για 20 μίλια, παρουσία 2.500 αστυνομικών για να μπορέσουν να ελέγξουν το πλήθος.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, περισσότερα από τρία εκατομμύρια άνθρωποι βρέθηκαν στους δρόμους του Σάο Πάουλο την ημέρα της κηδείας και περισσότεροι από 200.000 πέρασαν από τον χώρο όπου εκτέθηκε η σωρός του για λαϊκό προσκύνημα. Ένα άγημα τον αποχαιρέτησε με τις ανάλογες τιμές, και η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία πέταξε σε σχηματισμό διαμαντιού την ώρα της κηδείας στο κοιμητήριο του Μορουμπί.
Από τον κόσμο της Formula One παρέλασαν σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα της εποχής. Οι Μπέργκερ, Αλμπορέτο, Προστ, Μπουτσέν, Χιλ, Μπαρικέλο, Μορένο, Γουόργικ, Γουγκελμίν, Στακ, Χέρμπερτ, Λάμι, Σάλα, Μπέσελ, Έμερσον, Γουίλσον και Κριστιάν Φιτιπάλντι, από πλευράς οδηγών ήταν εκεί. Οι ομόσταυλοί του στη McLaren δεν βρέθηκαν εκεί, μετά από κόντρα που είχε ξεσπάσει ανάμεσα στον Μπέρνι Έκλστοουν και τον αδερφό του Σένα, Λεονάρντο. Ο πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλεϊ, βρέθηκε στην κηδεία του Ράντζενμπεργκερ που έγινε στο Σάλτζμπουργκ την επόμενη ημέρα.
Στον τάφο του Άιρτον Σένα υπάρχει μια επιγραφή που γράφει «Τίποτα δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη για τον Θεό». Το πιο σημαντικό κομμάτι όλης αυτής της ιστορίας, είναι η κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Άιρτον Σένα. Μετά τον θάνατό του, οι αλλαγές στην ασφάλεια των μονοθεσίων ήταν εντυπωσιακές. Αυτές περιλάμβαναν βελτιωμένα προστατευτικά στις πίστες, ανασχεδιασμένα οχήματα, μεγαλύτερα και καλύτερα στάνταρ για τις συγκρούσεις και αρκετές μειώσεις στη δύναμη των κινητήρων. Η στροφή Ταμπουρέλο και άλλα μέρη της πίστας της Ίμολα απαγορεύτηκαν το 1995. Αυτό για πολλούς θα έπρεπε να έχει συμβεί από το ατύχημα που είχε στο ίδιο σημείο το 1989 ο Γκέραρντ Μπέργκερ, αλλά τότε τίποτα δεν είχε συμβεί.
Τον Ιούλιο του 1994, η Βραζιλία κατέκτησε το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου που έγινε στις ΗΠΑ και αφιέρωσε το τρόπαιο στη μνήμη του Άιρτον Σένα. Ο αείμνηστος οδηγός είχε γνωρίσει νωρίτερα στο Παρίσι τους Ρονάλντο και Λεονάρντο που έπαιζαν τότε στην ομάδα και τους είχε πει «φέτος είναι η χρονιά μας»! Στην υπόλοιπη διάρκεια του 1994 αρκετοί ήταν αυτοί που αφιέρωναν στη μνήμη του Σένα τα επιτεύγματά τους. Ανάμεσά τους ο Ντέιμον Χιλ και ο Μίκαελ Σουμάχερ


Τα ρεκόρ του Σένα
Περισσότερες νίκες από pole position: 19
Περισσότερες συνεχόμενες pole positions: 8
Περισσότερες συνεχόμενες εκκινήσεις στην πρώτη σειρά: 24
Περισσότερες συνεχόμενες νίκες σε ένα Grand Prix: 5 (Μονακό 1989-1993)
Περισσότερες pole position σε ένα Grand Prix: 8 (Σαν Μαρίνο, 1985-1991, 1994)
Συνεχόμενες pole position σε ένα Grand Prix: 7 (Σαν Μαρίνο 1985-1991)
Υψηλότερο ποσοστό εκκίνησης στην πρώτη σειρά σε μια σεζόν: 100% (1989).

Οι αριθμοί του Σένα
Ενεργά χρόνια: 1984-1994
Ομάδες: Toleman, Lotus, McLaren, Williams
Αγώνες: 162 (161 εκκινήσεις)
Πρωταθλήματα: 3 (1988, 1990, 1991)
Νίκες: 41
Παρουσία στο βάθρο: 80
Βαθμοί καριέρας: 610
Pole Positions: 85
Ταχύτεροι γύροι: 19
Πρώτος αγώνας: 1984 Grand Prix Βραζιλίας
Πρώτη νίκη: 1985 Grand Prix Πορτογαλίας
Τελευταία νίκη: 1993 Grand Prix Αυστραλίας
Τελευταίος αγώνας: 1994 Grand Prix Σαν Μαρίνο (Ίμολα)

Δεν υπάρχουν σχόλια: